Skip to main content

Op afstand printen en scannen is heel normaal.

Boven zijn bureau hangen vrolijke vakantiefoto’s. Van het strand, de branding, zijn kinderen. Ook elders in het pand is het een zomerse sfeer: op één van de wanden is de afbeelding van een duinenrij met daarachter de zee afgebeeld. De bezoeker krijgt er in elk geval een warm gevoel van. En ook de vijf medewerkers van L&N Document Solutions aan De Trompet. “Ze werken hier vaak de hele dag. Dan wil je wel wat gezelligheid om je heen hebben”, zegt Sven Kingma. De Limmenaar is eigenaar en oprichter van het bedrijf dat inmiddels twaalf jaar bestaat. Wat de onderneming doet? “We zijn gespecialiseerd op het gebied van printers, scanners, plotters en multifunctionals. Dat laatste zijn kopieerapparaten met meerdere functies”, zegt Kingma aan een tafel op de eerste verdieping. In een aparte kamer naast hem werkt zijn rechterhand Corine. Op de begane grond zijn twee andere medewerkers bezig met het klaarmaken van een multifunctional om die per vrachtwagen naar de klant te brengen. De klandizie zit werkelijk overal. Voornamelijk in de IJmond, maar ook daarbuiten. In Amsterdam. Of in Haarlem of Den Helder. ,,We hebben duizend apparaten bij de klanten staan. Meestal gaat het om MKB-bedrijven. Sommige ondernemingen hebben er meerdere staan. Zoals Ranzijn Tuin & Dier, die verschillende filialen heeft.” De meeste van de printers en scanners zijn door de klant gekocht, ongeveer zo’n 60 procent. De rest is verhuur, voor een periode van vijf jaar. In het assortiment zitten bekende merken als Kyocera, Epson, Konica Minolta en Lexmark.

Op de tafel ligt een langwerpige brochure. ,,De bijbel van ons bedrijf”, noemt Kingma het. ,,Dat is het DNA van L&N Solutions, punten waar mijn onderneming voor staat. Bij elk kennismakingsgesprek geef ik de potentiële klant er een.” Hij noemt de voordelen op: “we hebben een platte organisatiestructuur, dus ook korte communicatielijnen. Geen lange wachttijden en we kennen al onze kanten persoonlijk. Verder beslissen de klanten zelf of ze willen huren of kopen. Er zijn ook wel bedrijven in onze branche die klanten een huurcontract opdringen. Dat doen wij niet. Ik kan me voorstellen dat startende bedrijven rustig aan doen en eerst een apparaat willen huren. Opmerkelijk genoeg wordt er in Noord-Holland veel direct gekocht en in de hoofdstad wordt er juist geleased. Dat zal wel met de mentaliteit te maken hebben.” In de brochure staat verder het punt: ‘heldere afspraken en zaken doen zonder verrassingen.’ “Wij rekenen huur en servicekosten zonder jaarlijkse indexeringen. De klant weet vooraf precies wat de kosten tijdens de hele contractduur zijn. Mocht er toch iets nog niet werken dan schieten we snel te hulp. De twee engineers zijn de hele dag met de bedrijfsauto op pad voor service en onderhoud. Mocht het euvel groter zijn dan het zich aanvankelijk liet aanzien, dan brengen we het apparaat over naar de werkplaats op de begane vloer. Vaak is het probleem van digitale aard, meestal mankeert er niets aan het apparaat zelf.” Hij lacht: “ja, mijn collega’s zijn echte ICT’ers.” Vergelijk dat eens met vroeger, de tijd toen een kopieerapparaat alleen maar kopiëren kon. De machines kunnen tegenwoordig werkelijk van alles. Een voorbeeld? Neem de software die ze tegenwoordig vaak gebruiken bij HR-afdelingen. Normaal gesproken moeten er veel documenten aangemaakt en opgeslagen worden wanneer iemand in dienst komt. Tegenwoordig gebeurt dat met een druk op de knop automatisch. Of de Epson Inkjet printer, waarbij inkt bij lage temperaturen in miljoenen druppels op speciaal papier wordt gesproeid. Een voordeel hiervan is dat de energiekosten bijna verwaarloosbaar zijn. Voor een bedrijf kan dat behoorlijk veel geld schelen.” Een andere noviteit is het op afstand monitoren van printers. ,,Dat kan vanaf ons kantoor. We kunnen meekijken wat er bij de klant aan de hand is”, licht de directeur toe. “Dat gaat via ons geautomatiseerde servicemanagementsysteem. Het is trouwens ook mogelijk om de tonervoorraad bij te vullen zonder dat er iemand van ons langs hoef te komen.”

Kingma heeft al die ontwikkelingen meegemaakt. Een groot deel van zijn loopbaan heeft hij in de ‘printing’ gezeten. En in 2008 dus zijn eigen onderneming gestart. Vanuit diverse locaties, eerst in Heemskerk, toen op het Marlo-terrein in Beverwijk. Tot hij vier jaar geleden verhuisde naar het bedrijvenpark De Trompet. “Het Marlo-terrein is toch meer voor consumenten. Daar moet ik het niet direct van hebben. Dus heb ik de stap gemaakt. Hier op De Trompet zitten we prima. Goed bereikbaar. Onze vrachtwagen zit zo op de snelweg.”

Ondanks de coronatijd kent de omzet van het bedrijf een stijgende lijn. “Onze klanten hebben over het algemeen kunnen doorwerken in deze periode. Met uitzondering dan van de horeca en de reisbranche.”

Of hij nog wensen heeft voor 2021? “Wellicht een uitbreiding van het personeelsbestand. Vanwege onze groeiende orderportefeuille zijn nieuwe collega’s van harte welkom. En eigenlijk zou ik hier ook nog een flipperkast willen op de werkvloer. Dan kunnen de collega’s even ontspannen tijdens het werk. En ik ook.”